بلاگ

جستجو

حمل و نقل دریایی FOB ، EXW، CIF

حمل و نقل دریایی FOB ، EXW، CIF | کارگو چین

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در تجارت بین الملل مبحثی وجود دارد که از آن به عنوان Incoterms یاد می شود. در اصل این سه اصطلاح مشخص می کنند که چه کسی هزینه های حمل و نقل را پرداخت کند. رایج ترین این اصطلاحات عبارت است از: FOB ، EXW، CIF

این اصطلاحات با ضمیمه آنها به صورت قطعی قانونی شده اند اما بیشتر واردکنندگان باید این نکته مهم را بدانند که این اصطلاحات می توانند به میزان قابل توجهی هزینه ای که باید برای حمل و نقل پرداخت کنند را تغییر بدهند. به طور کلی، EXW گران ترین و CIF ارزان ترین گزینه است. اگر 2 تامین کننده، قیمت تقریبا یکسان به شما بدهند اما یکی از آنها گزینه EXW و دیگری گزینه CIF یا FOB را انتخاب کرده باشد، قیمت تامین کننده دوم به طور قابل توجهی پایین تر خواهد بود. آگاه نبودن از هزینه حمل و نقل مختلف و Incoterms جایی است که بیشتر واردکنندگان را با ضرر رو به رو می کند. 

EXW که مخفف Ex Works است و به معنی تحویل کالا در محل تامین کننده است. اساسا به این معنی است که شما مسئول حمل کالاهایتان از درب کارخانه تا مقصد موردنظرتان هستید و کلیه هزینه هایی که برای حمل کالاهایتان از درب کارخانه تا کشتی و از آنجا تا ایران و در نهایت در مقصد موردنظر شما می شود را شما باید پرداخت کنید. کارخانه تامین کننده کالاهایتان ممکن است صدها کیلومتر از بندر فاصله داشته باشد و بدین صورت شما مسئول حمل و نقل زمینی کالاهایتان تا کشتی خواهید بود. 

اگر تامین کننده شما فاقد مدارک موردنیاز برای  صادرات باشد، شما نیز مسئول این کار خواهید بود، همچنین باید هزینه حمل دریایی بار و سایر هزینه ها مانند هزینه واردات به کشور را بپردازید. به طور کلی، شرایط حمل و نقل EXW در مقایسه با شرایط حمل و نقل FOB میلیون ها تومان بیشتر برای شما هزینه خواهد داشت. 

FOB که مخفف Free on Board است و به معنی تحویل کالا بر روی کشتی است. این اصطلاح جزء رایج ترین اصطلاحات حمل و نقل است. تامین کننده شما مبلغی را برای بارگیری کالاهای شما بر روی کشتی در چین، حمل و نقل محلی در چین و همچنین ترخیص کالا برای صادرات پرداخت می کند. شما هزینه حمل دریایی بارهایتان را پرداخت می کنید و آنها را به کشور وارد می کنید که شامل هزینه ترخیص کالا از گمرک، مالیات و حمل و نقل داخلی است. به احتمال زیاد FOB رایج ترین اصطلاح حمل و نقل است که مشاهده خواهید کرد.

CFR که مخفف Cost and Freight است و به معنی تحویل کالا در بندر مقصد موردنظر شما است. CFR و CIF در اصل یک مورد هستند، CIF مخفف Cost Insurance and Freight است و به معنی بیمه و تحویل کالا در بندر مقصد موردنظر شما است، به این ترتیب علاوه بر حمل کالاهایتان تا بندر کشور، بیمه نیز می شوند که مورد CFR دیگر بیمه را شامل نمی شود. در شرایط حمل و نقل CFR و CIF، تامین کننده کالاهایتان تمام هزینه های مربوط به حمل محموله شما تا بندر کشور مقصد را پرداخت می کند، شما فقط باید هزینه ترخیص آنها از گمرک و حمل و نقل داخلی تا محل موردنظرتان را بپردازید. 

 

حمل و نقل دریایی FOB ، EXW، CIF

 

مراقب شرایط حمل و نقل EXW باشید

یکی از دلایل بالا بودن هزینه حمل کالا از چین به ایران ممکن است شرایط حمل EXW باشد. همان طور که در بالا ذکر شد، اساسا کارخانه فقط کالاها را تولید می کند و این شما هستید که باید برای حمل آنها تا کشتی و از آنجا تا بندر و در نهایت به مقصد موردنظرتان در کشور اقدام کنید. تامین کنندگان از لحاظ حمل و نقل تقریبا هیچ مسئولیتی ندارند. 

از طرف دیگر، بیشتر واردکنندگان با شرایط حمل و نقل FOB آشنا هستند. یک مورد دیگر این است که در اصطلاح می گویند FOB گوانجو و به این معنی است که تامین کننده کالاها را از کارخانه خود به بندر محلی منتقل می کند، آنها را روی کشتی بارگیری می کند و تمام هزینه های صادرات را پرداخت می کند. پس از ورود به بندر کشور، هزینه های حمل و نقل با کشتی و ترخیص کالا از گمرک به عهده شما خواهد بود. 

بیشتر تامین کنندگان شرایط حمل و نقل EXW را ترجیح می دهند

از آنجا که حاشیه سود در چین کاهش پیدا می کند، بیشتر تامین کنندگان، قیمت ها را با شرایط حمل و نقل EXW اعلام می کنند. اگر شما شرایط حمل و نقل EXW را درخواست کرده اید، شرایط حمل و نقل FOB باید اولین درخواست شما از تامین کننده کالایتان باشد. اگر قیمت های کالاهایتان را از تامین کنندگان مختلف مقایسه می کنید، اطمینان حاصل کنید که همیشه شرایط حمل و نقل را نیز مقایسه می کنید. اگر یک تامین کننده به شما شرایط حمل و نقل EXW را پیشنهاد می کند، حتما درباره شرایط حمل و نقل FOB نیز از آنها سوال کنید.

فریت فورواردرها اهمیتی به شرایط حمل و نقل نمی دهند

مهم نیست که شرایط حمل و نقل شما چگونه است، تقریبا هر فریت فورواردری قادر به حمل کالای شما از محل کارخانه کالایتان تا مقصد موردنظر شما است حتی اگر شرایط حمل و نقل EXW باشد. با این وجود، بسته به شرایط حمل و نقل شما، هزینه حمل کالا از چین به ایران متفاوت است. تجربه شما در مورد شرایط حمل و نقل چیست؟ آیا بیشتر شما درخواست حمل و نقل FOB می دهید یا EXW؟ آیا در مورد Incoterms سوال دارید؟اگر این طور است در زیر به اشتراک بگذارید و نظر دهید.

 

  Your current access does not permit you to view the comments under this section